Professionele leergemeenschap

Mijn PLG:
De professionele leergemeenschap die ik heb samengesteld voor mijn initiatief bestaat uit volgende actoren:
- De twee zorgcoördinatoren en de leercoach van de eerste graad: zij maakten deel uit van mijn PLG om mijn initiatief mee vorm te geven en inhoudelijk correct in te richten.
- De directie: zij hebben mee gekeken naar de haalbaarheid van het initiatief en of het relevant genoeg was voor de school.
De veerkrachtmeter:

Sterktes:
- Respect
- Vertrouwen
- Waarderende communicatie
- Gedeeld doel
- Professionalisering
Werkpunten:
- Optimisme
- Grenzen aangeven
- Betrokken
Het team waarin ik werk beschikt over een goede veerkracht. Het voordeel aan het team is dat het een klein team is, op die manier kent iedereen elkaars sterktes en werkpunten heel goed en wordt er ook rekening gehouden met elkaar. Er is een correcte taakverdeling en iedereen weet ook wat hij/zij binnen die taak moet doen. Toch lopen deze taken soms ook door elkaar en wordt er informatie opgevangen en gedeeld indien er iemand afwezig is of het te druk heeft.
Het team heeft een ontzettend drukke agenda, maar toch is er ook ruimte voor een lach en een traan. De directie staat letterlijk achter elk personeelslid van de school en dat voel je enorm. Er is ruimte voor eigen inbreng en iedereen krijgt ook veel autonomie en verantwoordelijkheid. Er wordt ook steeds met respect en op een correcte manier gecommuniceerd met elkaar.
Wat ik mis op de school, is de betrokkenheid van collega's binnen het team en daarbuiten. Op het GIB zijn er namelijk geen werkgroepen. Hierdoor doen heel veel collega's 'gewoon' hun uurtjes en niks daarbuiten. Met de oprichting van werkgroepen omtrent verschillende aspecten, zou de school de betrokkenheid gemakkelijk kunnen verhogen en wordt er gewerkt aan het optimisme binnen de school. Iedereen werkt graag op de school, maar indien er nieuwe initiatieven of veranderingen worden doorgevoerd, mis ik het optimisme. er wordt bijna onmiddellijk gekeken naar de uitdagingen en de mogelijke problemen die het met zich meebrengt in plaats van het idee met enthousiasme te onthalen.
Mijn initiatief zou de draaglast van de zorgcoördinatoren toch een beetje kunnen verlichten. Langs de andere kant, staan de leerkrachten voor een uitdaging waardoor zij misschien wat meer draaglast ondervinden. Dit wil ik graag mee verhelpen door de ondersteuners van VOKAN in te zetten. Zij kunnen de leerkrachten ondersteunen en helpen met de integratie van het initiatief binnen hun klaspraktijk.
De PLG draagt momenteel nog het initiatief, maar uiteindelijk wanneer iedereen er wat aan gewend raakt, wordt het initiatief uitgebouwd door de leerkrachten en de leerlingen en plukken ze er beiden de vruchten van.
Inclusieve besluitvorming:
Tijdens het vernieuwingsproces ben ik met de PLG af en toe samengekomen. Deze momenten van overleg waren eerder beperkt aangezien er heel wat werk te doen was. Toch probeerde ik af en toe gebruik te maken van het zorgoverleg om daar kort over het initiatief te brainstormen. Samen werd er dan gekeken naar de inhoud en naar de vorm die het initiatief het best kon krijgen en welke informatie belangrijk was te delen en welke niet. Ook werd er gekeken naar de weerstand die het initiatief met zich meebrengt of zou kunnen teweegbrengen.
Ik probeerde zelf heel sterk rekening te houden met de draaglast die de PLG doormaakte en heb redelijk veel zelf uitgewerkt. Toch probeerde ik ook af en toe eens om feedback te vragen. Ik vroeg dan telkens of het een gepast moment was om even samen te zitten of dat er een moment in de toekomst gezocht moest worden.
Tijdens de overlegmomenten maakte ik gebruik van de Deep Democracy- methode door enkele vragen te stellen aan het begin van het overleg:
- Hoe zit je momenteel hier aan tafel?
- Is er iets dat je bezig houdt en je graag kwijt wil alvorens te starten?