Index voor inclusie

18-05-2023

Index voor inclusie: 

Inclusieve activiteiten: 

  • Het GIB is een gemeenteschool. Hierdoor worden er verschillende soorten 'godsdiensten' aangeboden aan de leerlingen. Ze kunnen kiezen uit niet-confessionele zedenleer, rooms-katholieke godsdienst, orthodoxe godsdienst, islamitische godsdienst, anglicaanse godsdienst, Israëlische godsdienst of protestants-evangelistische godsdienst ... Deze vakken worden gegeven door leerkrachten die hetzelfde geloof hebben. 
  • Elke startende leerkracht op het GIB beschikt over aanvangsbegeleiding. Hij/zij wordt dus op de voet gevolgd door een ervaren leerkracht die zich inzet voor startende leerkrachten. Deze leerkracht helpt startende leerkrachten door hen in te werken in de school; betrekken bij (na)schoolse activiteiten, zorgen voor inhoudelijke hulp etc. 
  • Binnen de school wordt er sterk gekeken naar het financiële plaatje. Dit wil zeggen dat de school kijkt naar de financiële haalbaarheid van uitstappen, sportdagen etc. Ook de eindreis van de zesdejaars is sinds dit jaar met 1 dag ingekort om ervoor te zorgen dat iedereen de kans had mee te kunnen gaan. 
  • De school voorziet elke week een inhaalles van de hoofdvakken. Tot en met het zesde jaar is Nederlands hier ingebouwd. Op deze manier hebben taalzwakke leerlingen de kans om extra Nederlands te volgen. Verder is er ook in het eerste jaar taalondersteuning voor Nederlands. Deze lessen worden gevolgd door alle leerlingen die een zwak resultaat halen op hun niveautest. Verder is er ook een taalcoach die voornamelijk Oekraïense leerlingen begeleid op school. 

Mogelijkheden tot meer inclusie: 

  • Het spijbelactieplan moet veel beter toegepast worden. Momenteel zijn de regels omtrent spijbelen niet duidelijk waardoor er soms wel, maar vaker niet streng genoeg wordt opgetreden. 
  • De school heeft reeds een zeer sterke brede basiszorg, maar kan hier toch nog extra aan werken. Concreet bedoel ik hiermee dat de meeste leerkrachten zorgend zijn naar hun leerlingen toe, maar dat ze nog steeds vrijwel onmiddellijk naar de zorgcoördinatoren worden doorgestuurd. Indien de leerkrachten meer kennis zouden hebben over bijvoorbeeld het klassikaal aanpakken van studieproblemen en leerlingen met faalangst, dan zou deze brede basiszorg extra verterkt worden. 
  • Waar de school zich nog extra voor kan inzetten, zijn informatieve workshops. Niet enkel voor leerkrachten, maar ook voor leerlingen. Nu komt er af en toe eens een gastspreker praten over drank, drugs, pesten etc. Sterker zou zijn dat de school hier ieder jaar een projectdag over kan uitwerken waarbij zowel leerkrachten als leerlingen bij betrokken worden. Niet louter informatie, maar echt een ervaring die indruk maakt en langer blijft hangen. 
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin