Eigen initiatief binnen het zorgcontinuüm

Wat?
Mijn initiatief is voornamelijk gefocust op leerkrachten, maar kan een grote invloed hebben op de leerlingen. Ik situeer het initiatief dus binnen de brede basiszorg.
Het doel van mijn initiatief is namelijk om leerkrachten die lesgeven aan eerstejaars handvaten te bieden die hen kunnen helpen om inzicht te krijgen in het leerproces bij leerlingen. Verder wil ik hen op een overzichtelijke manier concrete strategieën aanreiken die ze niet enkel vanuit een theoretische invalshoek leren kennen, maar ook vanuit een praktische hoek. Hopelijk kan ik hen hierdoor inspireren om deze strategieën later ook effectief in te zetten in de eigen klaspraktijk.
Tevens wil ik leerkrachten laten kennismaken met het begrip executieve functies. Deze functies vormen namelijk een sterke basis om beter te kunnen studeren. Hier wil ik leerkrachten inzicht in bieden door de link te leggen tussen EF en studeren en via welke strategieën deze het best versterkt kunnen worden. Deze theorie wordt mee geïntegreerd binnen de handvaten die ik aanreik.
Op lange termijn is mijn ambitieuze en inclusieve plan dat leerkrachten de eerste hulplijn worden van leerlingen die kampen met studieproblemen. Nu is dit niet het geval en komen er heel wat leerlingen met studieproblemen terecht bij de verhoogde zorg. Indien het lukt om van leerkrachten de eerste hulplijn te maken, heeft dit ook positieve gevolgen voor de verhoogde zorg. Zij hebben namelijk meer ruimte om te werken aan andere problematieken en hoeven zich minder vrij te houden voor leerlingen met studieproblemen of planningsproblemen.
Waarom?
In oktober startte ik mijn stageperiode. Al snel kreeg ik wat leerlingen onder mijn vleugels die kampten met studieproblemen. Deze kwamen tot bij mij (verhoogde zorg) op vraag van leerkrachten en ouders. In het begin (eerste semester) waren dit voornamelijk leerlingen van het eerste jaar. In samenspraak met mijn mentoren, de zorgcoördinatoren, ben ik workshops leren studeren beginnen uitwerken. Deze heb ik georganiseerd voor eerstejaars, maar in het derde trimester ook voor tweede-, derde-, vierde- en vijfdejaars.
Bij het geven van de workshops focuste ik me vooral op volgende vakken: geschiedenis, Frans en wiskunde. De nadruk lag voornamelijk op het aanleren van effectieve studiemethodes zoals o.a. de Cornell-methode of mindmapping. Ook werd er wat theoretische achtergrond gegeven zoals de werking van het brein, de vergeetcurve, multitasken etc.
Op een interactieve manier probeerde ik de leerlingen inzicht te geven in hun eigen leerproces.
Toch was het voor mij niet altijd even makkelijk om de leerlingen zo effectief mogelijk te helpen. Dit kwam voornamelijk door de grenzen van mijn eigen vakkennis. Zoals eerder gezegd, ben ik leerkracht Frans en Lo van opleiding en kan ik leerlingen voornamelijk wegwijs maken bij het studeren van Frans. Vaak kreeg ik inhoudelijke vragen van leerlingen die gingen over geschiedenis, Engels, wiskunde etc. Hier kon ik uiteraard geen antwoord op geven waardoor de effectiviteit van de samenvatting wat in het gedrang kwam. Leerlingen kunnen namelijk wel een nieuwe studiemethode gebruiken, maar inhoudelijk moet deze natuurlijk ook kloppen.
Uit deze ervaringen kwam ik tot de volgende constatatie: wat als ik aan leerkrachten wat basisrichtlijnen leren studeren kan geven zodat zij deze zelf kunnen gebruiken in hun lessen. De vakleerkrachten zijn namelijk experten in hun vakkennis niet waar?