Communicatieplan eigen initiatief

19-05-2023

1. Doelgroep(en):

Om mijn initiatief zo goed mogelijk te kunnen realiseren, heb ik verschillende doelgroepen nodig: 

  • De leerlingen: zij helpen mij bij de schetsing van wat er juist gedaan wordt op school en/of door leerkrachten i.f.v. mijn innovatief initiatief
  • De directie: zij helpen mij bij het doorvoeren van mijn initiatief 
  • Het zorgteam: zij ondersteunen mij en zorgen er mee voor dat mijn initiatief in het juiste kader wordt geschetst

De doelgroep die uiteindelijk werkelijk aan de slag moet gaan met het initiatief, zijn de leerkrachten. 

2. Doelstellingen: 

Het communicatiedoel dat ik wil bereiken is: 

  • Aan het einde van schooljaar 2022-2023 beschikken de leerkrachten van het eerste jaar over handvaten leren studeren die ze kunnen toepassen in de klaspraktijk om de leerlingen te versterken in hun executieve functies. 

3. Communicatiematrix: 

Mijn initiatief bestaat uit verschillende fases. Hieronder staat een klein overzicht van wat ik wanneer heb gedaan en wie ik erbij betrokken heb. De gedetailleerde kader van het actieplan, vindt u onder het titeltje kwaliteitsbeleid.

4. Inclusieve communicatie: 

Omdat ik zelf graag hou van mondelinge communicatie, heb ik telkens een overleg/vergadering ingepland wanneer ik rond mijn initiatief wilde werken met de betrokken actoren. 

Verder heb ik de enquête zo opgesteld dat er geen gebruik wordt gemaakt van moeilijke woorden, dubbelzinnige uitspraken of spreekwoorden. Dit om ervoor te zorgen dat de taal voor iedereen duidelijk is. Verder heb ik ook zo min mogelijk gevraagd om een antwoord zelf te formuleren. De vragen werden eerder opgesteld door gebruik te maken van vakjes die aan te vinken waren.

5. Evaluatie communicatieplan: 

Wat ik zeker en vast positief vond aan mijn communicatieplan was het doel. Alle betrokken actoren wisten onmiddellijk waarover het ging en zagen het belang ervan in. Verder verliep de communicatie omtrent het initiatief vlot. Ook heb ik gemerkt dat de communicatie makkelijker en vlotter verloopt als je met iedereen rond de tafel zit. Zo heeft iedereen de kans onmiddellijk uit te spreken wat er dwarszit of een idee uit te brengen zonder dat dit verkeerd geïnterpreteerd kan worden zoals dat vaak wel het geval is bij schriftelijke communicatie. 

Wat ik in de toekomst anders of beter zou aanpakken, is de verzameling van informatie van leerlingen. Nu heb ik namelijk 50 antwoorden van de 137 leerlingen. Tevens zou ik het initiatief uitbreiden naar de hele school en niet enkel laten inzetten door leerkrachten van het eerste jaar. Dit om het initiatief inclusief te laten gelden binnen de volledige school. 

Belangrijk: alle leerkrachten hebben de website met tips (het initiatief) ontvangen en kunnen ermee aan de slag gaan. De enquête werd enkel afgenomen bij de eerstejaars omdat het leerproces binnen een secundaire school daar begint.

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin