Beleidsvoerend vermogen

18-05-2023

Prioriteiten van de school:

Het GIB werkt voornamelijk omtrent volgende thema's: 

  • Invullen van de modernisering binnen verschillende jaren
  • Inrichting van nieuwe richtingen 
  • Organiseren van werkgroepen
  • Nieuwe directie, herverdeling directiefuncties

De modernisering van het secundair onderwijs is de grootste verandering die de school meemaakt. Het brengt heel wat vernieuwingsprocessen met zich mee, niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor de leerkrachten. Met de modernisering zijn er ook heel wat vrije uren gekomen die scholen zelf mogen invullen naargelang de noden en wensen van de school. Dit proces loopt nu een aantal jaar en wordt ook geëvalueerd. Veranderingen worden doorgevoerd om het zo optimaal mogelijk te maken voor elke partij. 

Sinds dit jaar wordt er gekeken naar het oprichten van verschillende werkgroepen. Momenteel is er enkel de werkgroep 'festiviteiten' ingericht op school. Graag zou de school volgend jaar een werkgroep omtrent preventieve gezondheid inrichten. Dit om ervoor te zorgen dat er meer activiteiten kunnen worden ingebouwd voor de leerlingen die gaan over de verschillende takken van gezondheid; alcohol, drugs, mentaal welbevinden, pesten etc. 

Voor gezamenlijke doelgerichtheid heb je een duidelijke visie nodig. Deze visie kan je nalezen onder het titeltje 'beginsituatie'. Het is duidelijk dat het GIB steeds doelstellingen gaat formuleren die ook betrekking hebben tot hun visie. Ze willen namelijk de modernisering zo goed mogelijk uitvoeren zodat alle partijen tevreden worden gesteld. De vernieuwingsprocessen die de school doorvoert, hebben steeds een relatie met het doel dat de school wil bereiken. 

De vernieuwingsprocessen die de school wil doorvoeren, worden steeds gecommuniceerd met de betrokkenen van de school. Er worden (vak)vergaderingen georganiseerd om te werken aan het besluitvormingsproces. Het hele team werkt samen en ook leerlingen en hun ouders worden betrokken in het proces. 

Bij de doorvoering van een nieuwe verandering op school, zorgt de directie er steeds voor dat ten eerste de leerkrachten op de hoogte worden gebracht en vervolgens de leerlingen en hun ouders. Met overleg en vergaderingen wordt datgene dat besproken moet worden ook effectief besproken en is er ruimte voor feedback. Iedereen wordt betrokken bij de uiteindelijke verandering die wordt doorgevoerd. 

Zoals eerder vermeld, worden alle betrokken partijen bij de verandering betrokken. Er wordt binnen het team overlegd en samengewerkt om een zo goed mogelijk initiatief uit te werken. Wanneer het bijvoorbeeld gaat over de inrichting van een nieuwe richting of een keuzevak, wordt er geluisterd naar de verschillende meningen. Iedereen geldt mee en niemand wordt uitgesloten. 

De school heeft oog voor wat er leeft binnen het team en de schoolomgeving. De school tracht de verwachtingen van de betrokken actoren in kaart te brengen en een zo duidelijk mogelijk antwoord hierop te formuleren. 

Bij de invoering van een nieuw idee, een verandering, wordt er na een tijd gereflecteerd over de werking en het nut ervan. Er worden formele of informele evaluatiemomenten ingebouwd om het proces onder de loep te nemen. De werking kan op die manier worden bijgestuurd zodat het doel beter te bereiken is. 

Bij het invoeren van een verandering of een vernieuwingsproces wordt er een planning opgesteld. Er worden verschillende vergaderingen georganiseerd waarbij de school het plan kan introduceren, kan uitvoeren, kan evalueren en bijsturen. Er wordt steeds open gecommuniceerd en het team staat open voor nieuwe ideeën. 

Dit doet de school door rekening te houden met de verschillen onder leerlingen, maar ook onder leerkrachten. Er wordt gestreefd naar een geïntegreerde aanpak waarbij iedereen zich goed voelt. De afstemming tussen de verschillende beleidsdomeinen wordt goed bewaakt. 

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin