Beginsituatie en gegevensverzameling

21-05-2023

Enquête: 

Om de beginsituatie in kaart te brengen, heb ik een enquête opgesteld voor de leerlingen. 

Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat leerkrachten voornamelijk nog kunnen inzetten op het aanleren van effectieve leerstrategieën. De meeste leerlingen houden sterk vast aan het markeren en lezen van leerstof om zich voor te bereiden op een test of een examen. 

Met mijn initiatief wil ik dit veranderen. Juist door leerkrachten te versterken in hun kennis over leren studeren en hen direct inzetbare handvaten aan te reiken, hoop ik leerlingen te doen inzien dat er ook andere leerstrategieën bestaan die effectief (beter) werken. De leerkracht is de spilfiguur in dit proces aangezien zij het dichtst bij de leerlingen staan. 

Bronnenonderzoek: 

Om mijn initiatief te staven ben ik op zoek gegaan naar relevante bronnen. Ik heb me voornamelijk gefocust op volgende boeken: 

Verder deel ik ook nog graag volgende informatieve filmpjes waar ik gebruik van maakte bij mijn initiatief: 

Klasse. (2020, 11 december). Waarom leren altijd lastig moet zijn // Leerstrategieën uitgelegd. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=zmNIp1sl23E 

Klasse. (2021a, januari 7). Waarom je van elke toets slimmer wordt // Leerstrategieën uitgelegd [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=OEnHI8RsizI 

Klasse. (2021b, januari 14). Waarom je moet vergeten vóór je kan leren // Leerstrategieën uitgelegd. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=QErngbmctEI 

Klasse. (2022, 18 januari). Wat zijn executieve functies? [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=pMM75qEmmoE 

NCJeugdgezondheid. (2022a, februari 10). 2. Makkelijker Leren 1: Hoe leren werkt [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=l4Q8QXB1H_Q 

NCJeugdgezondheid. (2022b, februari 10). 2. Makkelijker Leren 3: Leren met aandacht [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=jVAspG6EaBQ 

Let's ROK!

Mijn initiatief plaats ik voornamelijk binnen de twee volgende onderdelen van het ROK: 

  • Resultaten en effecten: dit voornamelijk omdat het initiatief bijdraagt aan de leerwinst van zowel leerkrachten alas leerlingen. Verder hoop ik ook bij beide partijen op lange termijn effecten te zien. Langs de ene kant de leerkrachten die de leerstrategieën ook effectief inzetten en langs de andere kant de leerlingen die zelf aan de slag gaan met de aangeleerde theorieën. 
  • Vormgeving onderwijsleerproces en leef-en leeromgeving: dit voornamelijk door op klasniveau te werken. Door de aanbreng van effectieve leerstrategieën binnen de brede basiszorg, streeft het initiatief naar het creëren van een positief en stimulerend klasklimaat. Verder wordt er gewerkt aan verschillende doelen die leerkrachten en leerlingen samen kunnen bereiken, zoals het behalen van betere punten, meer motivatie, meer participatie in de klas etc. 
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin