Analyse zorgbeleid

20-05-2023

Sterke punten: 

  • Beide zorgcoördinatoren hebben een 4/5 opdracht. Dit wil zeggen dat ze allebei enkel en alleen instaan voor de zorg op school. Hierdoor kunnen ze zich goed verdiepen in de problematieken die zich voordoen op school. 
  • Er wordt sterk ingezet op het zorgbeleid van de school. Het GIB staat erom bekend een zorgende school te zijn en maakt dit ook waar. Er zijn heel wat initiatieven ingericht binnen de brede basiszorg om de leerlingen te ondersteunen. Ik denk hierbij aan de inhaallessen en de huiswerkbegeleiding die voor iedereen toegankelijk is. Verder wordt er binnen de verhoogde zorg ingezet op het ondersteunen van leerlingen met verschillende problematieken. De leerling wordt kort opgevolgd. 
  • De gesprekken met leerlingen worden enkel en alleen tijdens pauze's ingepland. Dit zorgt ervoor dat de leerlingen geen klassikale instructie of inoefening moeten missen. Een klein nadeel hieraan verbonden, is dan weer dat de zorgcoördinatoren praktisch geen pauze hebben, of toch zeker niet op de moment dat hun collega's pauze hebben. 

Verbeterpunten: 

  • Door de 4/5 opdracht, hebben de twee zorgcoördinatoren veel werk. Hierdoor is het voor hen niet echt mogelijk langere begeleidingsprocessen op school aan te gaan. Een leerling wekelijks of tweewekelijks zien, gebeurt er zelden. Op zich is dit niet zo erg, maar er wordt ook niet snel genoeg doorverwezen naar externe hulp.
  • Er valt ook geen leerlingbegeleiding onder de zorgcoördinatoren. De enige persoon die enkele (4u) leerzorg heeft, is Véronique Hofkens, maar zij focust zich voornamelijk op eerste- en tweedejaars. Dit zorgt ervoor dat zowel de begeleidingsgesprekken, als alle administratie bij twee personen terecht komt. Er worden dus vaak heel wat overuren gedraaid door de vele administratieve taken die bij de job komen kijken. Hier zou een beter evenwicht in moeten gevonden worden. 
  • Verder is het belangrijk dat er een verschuiving plaatsvindt van de leerzorg. Deze leerzorg komt samen met andere problematieken bij de zorg terecht en zorgt voor een overrompeling van ondersteuningsvragen waar ook leerkrachten zelf mee aan de slag zouden kunnen gaan. Concreet heb ik het hier over studieproblemen waar leerlingen mee te kampen hebben. 

Begeleiding volgens het zorgcontinuüm:

Volgens de verwachting: de leerlingen worden planmatig begeleid volgens een continuüm van zorg. Er wordt relevante informatie verzameld en hiermee wordt aan de slag gegaan. De onderwijsbehoeften worden in kaart gebracht en hierop worden de juiste doelen bepaalt. 

Positieve en inclusieve cultuur:

Volgens de verwachting: elke leerling wordt steeds vanuit zijn sterktes begeleid. Er wordt gekeken naar zowel de noden van de leerlingen als die van de omgeving. Er wordt positief omgegaan met diversiteit en er wordt ingezet op inclusie. 

Ondersteuning van de teamleden: 

Volgens de verwachting: niet alleen de ondersteuningsbehoeftes van de leerling wordt in kaart gebracht, maar ook die van de omgeving. Hiermee wordt rekening gehouden bij het opstellen van een begeleidingsplan. 

Interne samenwerking:

Volgens de verwachting: bij de opstart van een begeleiding worden alle actoren betrokken; leerkrachten, leerling en ouders. Er wordt overleg gepleegd om de begeleiding zo vlot mogelijk te laten verlopen. Er wordt ingezet op verbindende communicatie en er wordt geprobeerd om de drempels zo laag mogelijk te houden.

Externe samenwerking: 

Volgens de verwachting: de samenwerking met het CLB verloopt soepel en er is ruimte om ook andere externe samenwerkingsverbanden te versterken. Er is een goede communicatie tussen interne en externe begeleiders. 

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin