Innovatie

Waarom dit model?
Ik heb dit model gekozen omdat het een duidelijke weergave biedt van datgene dat je nodig hebt om verandering tot een succes te maken. Er zijn namelijk heel wat valkuilen waar ook rekening mee gehouden moeten worden en dit model toont deze valkuilen mooi aan door ze te koppelen aan een aspect dat je nodig hebt om verandering tot een goed einde te brengen.
Visie:
Het initiatief genomen heb, sluit aan bij de visie van de school. Het GIB staat er namelijk om bekend een zorgende school te zijn. Er kunnen dan ook 3 van de 5 pijlers aan mijn initiatief gekoppeld worden.
- Goed in je vel: door klassikaal te werken aan studievaardigheden, wordt de hele klas betrokken en wordt er niemand aan de kant geschoven. Iedereen heeft namelijk baad bij het krijgen van effectieve studietips.
- Kans om te groeien: door het leren van nieuwe leerstrategieën worden de leerlingen uit hun comfortzone gehaald en worden ze uitgedaagd nieuwe dingen te leren en toe te passen, maar is er ook ruimte om fouten te maken en hieruit te leren.
- Werken aan de toekomst: de strategieën die worden aangereikt, zijn geen strategieën die leerlingen enkel en alleen in het eerste jaar kunnen gebruiken. Ze kunnen deze strategieën inzetten in verdere studiejaren en blikken er misschien wel eens op terug als ze op de universiteit beginnen.
Belang:
Het initiatief is op poten gezet omdat er een overbevraging is van leerzorgvragen i.v.m. studiemethode. De opdracht van de zorgcoördinatoren is veel breder dan leerlingen helpen met studieproblemen. Vaak worden leerlingen te snel doorgestuurd naar de zorg met de algemene vraag hen te helpen bij het vinden van een goede studiemethode.
Na heel wat overleg, observatie en bevraging is gebleken dat leerkrachten zelf aan de bron zitten. Zij zijn namelijk de vakexpert en weten als geen ander hoe de leerlingen hun vak het best kunnen studeren. Indien zij over meer theoretische kennis en praktische handvaten zouden beschikken, kunnen ze hier ook effectief mee aan de slag zodat de hulpvraag minder frequent aan bod komt bij de verhoogde zorg.
Plan:
Het is duidelijk dat er met verschillende actoren moet worden samengewerkt. Zowel het zorgteam, als de leerlingen, als de leerkrachten en de directie moeten zich kunnen vinden in het initiatief.
De taken zijn dan ook als volgt verdeeld:
- Zorgteam: verzamelen van informatie en opstellen van effectieve handvaten voor leerkrachten
- Directie: doorvoeren van het initiatief
- Leerlingen: informatie bieden van wat er tot nu toe reeds gedaan wordt binnen de school omtrent leren-studeren
- Leerkrachten: effectief aan de slag gaan met de aangeboden handvaten
Middelen:
Vanaf volgend schooljaar zal de school samenwerken met VOKAN. Deze organisatie is het gewoon klassikaal te werken omtrent 'problemen'. Dit biedt een mooie kans om mijn initiatief mee te onderbouwen, te organiseren, te evalueren en te doen slagen.
Verder is er voor mijn initiatief niet veel extra nood aan middelen. We is er nood aan de goede wil van leerkrachten om aan de slag te gaan met de handvaten die worden aangereikt.
Competenties:
Het mooie aan het initiatief is dat ik juist gebruik wil maken van de sterktes van elke leerkracht. De leerkracht is namelijk de expert binnen zijn vak en mag gebruikmaken van de handvaten om de leerstof op een andere manier in te oefenen met de leerlingen.
Binnen het initiatief wordt er gewerkt met voorbeelden, hierdoor hebben leerkrachten direct een beeld van wat er bedoeld wordt met een bepaalde strategie. Het is volkomen aan hen te beslissen welke technieken ze graag eens zouden willen uitproberen met hun leerlingen.
Verder kunnen ze ook steeds beroep doen op het zorgteam of de ondersteuners indien ze botsen op grenzen, limieten, problemen etc.

Hoe is het proces verlopen?
- Visie: het doel was voor elke betrokken actor duidelijk. Enkel de leerlingen kregen een informatief berichtje met daaraan de enquête gekoppeld. Dit heeft misschien bij hen wel voor wat verwarring gezorgd.
- Belang: dit was voor alle partijen zeer duidelijk. Niemand die eraan twijfelde dat er iets moest gebeuren in de nabije toekomst omtrent het positief stimuleren van het leerproces bij leerlingen.
- Plan: het plan was goed en duidelijk opgesteld. In de toekomst zou ik zelf meer willen samenwerken met alle actoren en bv. de leerlingen en de leerkrachten nog meer betrekken. Nu hebben we het initiatief vanuit de zorg opgesteld. Door leerlingen en leerkrachten meer te betrekken bij het proces kunnen we misschien meer uitgewerkte voorbeelden verwerken in de handvaten.
- Middelen: de regie ligt bij dit initiatief voornamelijk bij de leerkrachten. Zoals eerder gezegd, zou het enorm helpen, moest er een ondersteuner zijn schouders mee onder dit initiatief kunnen zetten naar komend schooljaar toe. Op die manier wordt er echt iets mee gedaan en raakt het initiatief niet in vergetelheid.
- Competenties: hier heb ik rekening mee gehouden om de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Verder besef ik dat het voor sommige leerkrachten die bepaalde praktische vakken geven als techniek en sport minder van toepassing is.